Médiation scientifique : le rêve américain ?

  • Written by Thibaud Sauvageon, Reporter indépendant, cofondateur de Science vagabonde, correspondant du laboratoire CREM, Université de Lorraine

Thibaud Sauvageon et Mariana Díaz sillonnent le monde à la rencontre des acteurs du monde des sciences. Après une première partie de voyage en Amérique du Nord, ils nous livrent leur témoignage.

L’Amérique du Nord, terre de sciences

En nous lançant dans le projet Science vagabonde, Mariana et moi souhaitions dresser un état des lieux des sciences dans le monde. Comment les différentes cultures du monde influencent-elles la manière de voir et de faire les sciences ? Et à l’inverse, comment le développement scientifique modifie-t-il les différentes cultures locales ? Pour tenter de répondre à ces questions, nous avons débuté notre voyage au mois d’avril. De notre point de départ sur la côte ouest mexicaine où nous étions allés à la rencontre de pêcheurs et de biologistes marins, nous avons traversé, sac sur le dos, une partie des États-Unis et du Canada.

Médiation scientifique : le rêve américain ? Itinéraire suivi dans le cadre du projet Science vagabonde.

De San Diego à Washington, en passant par San Francisco, Montréal ou encore New York, nous avons poussé les portes d’universités, de centres de recherche et de musées des sciences. Nous avons également rencontré des chercheurs, des étudiants et des médiateurs scientifiques. Nous avons eu l’occasion de tourner quatre reportages à San Diego, Berkeley, Montréal et Sherbrooke, sur des thématiques aussi variées que la glycobiologie, la génétique ou la bioraffinerie. Mais au-delà de ces tournages, l’échange avec de nombreux acteurs du monde scientifique sur leur lieu de travail a été une véritable expérience en soi.

Médiation scientifique : le rêve américain ? Visite du Laboratoire des Technologies de la Biomasse de l’Université de Sherbrooke.

La notoriété des États-Unis en termes de sciences n’est plus à faire. Ce pays aux 371 prix Nobel est à la pointe dans de très nombreux domaines de recherche. Bien que pouvant être sujet à de nombreuses critiques, le système universitaire étatsunien, très élitiste, se révèle efficace dans la production de résultats scientifiques.

Mais qu’en est-il de la transmission des sciences vers le grand public ? La médiation scientifique est-elle à la hauteur des travaux menés dans les laboratoires étatsuniens ?

Des chercheurs investis dans la médiation scientifique

Nous avons tout d’abord été surpris par l’assez bonne qualité de vulgarisation dont a fait preuve la totalité des scientifiques rencontrés. Qu’il s’agisse de professeurs, de doctorants ou même de stagiaires, nous avons remarqué une certaine aisance à situer leurs recherches dans leur contexte.

Cette faculté à adapter son discours au public visé pourrait bien s’expliquer par un système éducatif très axé sur l’expression orale. À l’université, les étudiants enseignent dès la licence. Cette place accordée à l’enseignement dans la formation universitaire se perçoit très clairement dans leur prise de parole en public. L’Histoire des sciences n’est pas non plus négligée dans les différents cursus universitaires. On enseigne aux futurs scientifiques, de manière systématique, l’histoire de leur discipline. Selon nous, ce point est fondamental pour former non seulement de bons chercheurs, mais aussi de bons communicants.

N’oublions pas non plus que les États-Unis se sont fait une spécialité du spectacle ! Dans cette culture du « show » et de la mise en scène, on ne s’étonne pas de voir des scientifiques adopter un véritable jeu d’acteur le temps d’une animation auprès du grand public.

Médiation scientifique : le rêve américain ? Pascal Gagneux, chercheur à l’Université de Californie à San Diego, n’hésite pas à donner de sa personne lors de l’événement « Taste of Science », dans un bar de San Diego.

Une activité utile voire nécessaire

Mais plus que par la manière de communiquer les sciences, nous avons avant tout été étonnés par l’importance accordée à cette communication. Les chercheurs que nous avons sollicités se sont montrés très disponibles, n’hésitant pas à nous accorder plusieurs heures de leur temps pour nous faire visiter leurs installations et échanger autour de leurs travaux. Les rencontres avec les universitaires vont souvent bien plus loin qu’une simple interview. Ils prennent le temps de vérifier que l’on a bien compris leur sujet et n’hésitent pas à nous expliquer dans le détail les concepts de base de leur discipline.

Médiation scientifique : le rêve américain ? Johan Jaenisch, de l’Université de Californie à Berkeley, nous donne un cours de génétique.

Pascal Gagneux est chercheur en glycobiologie à l’Université de Californie à San Diego. Il nous confie que pratiquer la médiation peut avoir une utilité bien concrète :

« La vulgarisation peut toujours apporter des gens qui vont te donner de l’argent. Il y a pas mal de recherches aux États-Unis qui profitent de la philanthropie de privés qui rencontrent un chercheur ou une chercheuse et qui disent “J’aime bien ce que tu fais. Fais plus !” »

Il n’est effectivement pas rare de voir, dans les universités étatsuniennes, des amphithéâtres ou bâtiments portant le nom de donateurs. Dans ce contexte où le mécénat est considéré comme une source de financement à part entière, il est important de ne pas négliger les actions de médiation scientifique pour séduire de potentiels financeurs.

Mais outre cette utilité liée aux financements, on ressent presque une forme de militantisme à vulgariser les sciences. Car si les chercheurs peuvent être perçus par certains comme une élite, la proportion d’Étatsuniens mettant en doute certains principes scientifiques de base est déroutante. 4 Étatsuniens sur 10 seraient créationnistes, alors que de nombreuses personnes remettent en doute l’idée même du changement climatique… Une grande partie des scientifiques que nous avons rencontrés se sentent investis d’une mission : celle de remettre un peu d’ordre dans cette société où scepticisme et déni scientifique sont trop souvent confondus.

Comme l’explique Alexandre Mauron, professeur d’éthique à l’Université de Genève, il est nécessaire de savoir remettre en doute certains consensus scientifiques, du moment que cette remise en cause s’appuie sur la méthode scientifique et sur des arguments rationnels. Lorsque le rejet de certaines théories se base sur des opinions relevant de croyances irrationnelles, on peut alors parler de déni scientifique.

La lutte contre le déni scientifique semble donc être le cheval de bataille de nombreux chercheurs pratiquant la médiation scientifique aux États-Unis.

La communication scientifique comme véritable enjeu politique

Selon Yves Gingras, sociologue des sciences à l’Université du Québec à Montréal, informer le grand public fait partie intégrante du rôle du scientifique dans une société démocratique :

« Aujourd’hui, nous vivons dans un monde essentiellement technoscientifique. Au XXIe siècle, une démocratie et un choix éclairé obligent la connaissance des éléments de base de la science. La fonction du scientifique est donc d’apprendre aux gens à réfléchir de façon rationnelle […] pour prendre des décisions éclairées sur les réacteurs nucléaires, sur les OGM, sur les pluies acides… »

Médiation scientifique : le rêve américain ? Rencontre avec Yves Gingras, sociologue des sciences à l’Université du Québec à Montréal.

Et si les chercheurs n’hésitent pas à utiliser personnellement la médiation comme outil de persuasion, les institutions et centres de recherche prennent également ce rôle très à cœur.

L’Innovative Genomics Institute, à Berkeley, a par exemple mis en place un programme de médiation intitulé Ask a scientist (en français, « Demande à un scientifique »). Sur simple inscription sur son site, l’institut propose une rencontre en visioconférence entre des élèves du monde entier et leurs chercheurs. En touchant directement le grand public, l’institut souhaite rompre avec des idées reçues sur l’édition génomique.

Médiation scientifique : le rêve américain ? Rencontre entre Kevin Doxzen, chercheur de l’Innovative Genomics Institute, et des lycéens dans le cadre du programme « Ask a Scientist ».

Selon Yves Gingras, il faut néanmoins rester vigilants face à la communication scientifique officielle de certains centres de recherche. Ces derniers utiliseraient parfois communication et médiation dans un intérêt purement stratégique :

« Les scientifiques vous promettent mers et mondes. Au début des années 70, j’étais allé à un congrès où le directeur d’un laboratoire nous disait “Le réacteur de fusion nucléaire, ça va être prêt dans les années 90.” On est en 2018, on n’a pas de réacteur à fusion nucléaire. Mais qu’est-ce qu’on nous annonce ? Des réacteurs à fusion nucléaire pour 2045 ! […] On prend les gens pour des naïfs. Il y a un lien entre la propagande scientifique, l’économie de la promesse et le déclin de la confiance envers les scientifiques. »

Dans le but d’obtenir une large visibilité médiatique et d’augmenter les chances de financements, certains laboratoires seraient ainsi prêts à promettre des résultats qu’ils n’ont pourtant pas les moyens actuels d’obtenir. Cette communication émanant des institutions pourrait en fin de compte desservir leur cause lorsque des intérêts sous-jacents sont perceptibles par le grand public.

Vers de nouveaux horizons

Après notre voyage à la rencontre du monde scientifique aux États-Unis, nous avons finalement pu constater que la médiation est généralement considérée comme une activité utile par les chercheurs. Elle n’est, à ce titre, pas négligée.

Cependant, malgré ces efforts sincères de transmission de la connaissance, les médiateurs sont souvent rattrapés par une réalité difficile. Le déni de science est un phénomène bien présent auquel il est parfois dur de se confronter. Cette incompréhension du monde scientifique par le grand public est d’une complexité telle que la médiation des sciences ne suffira pas à inverser la tendance à elle seule. Il s’agit incontestablement d’un problème à dimension politique. Réconcilier l’ensemble de la société étatsunienne avec les sciences, voilà un véritable défi pour les années à venir.

Pour conclure, ajoutons qu’à l’issue de deux mois de voyage, nous n’avons bien sûr pu capter qu’une infime partie de ce que peut représenter le monde scientifique nord-américain. Pour nous permettre un parallèle avec la méthode scientifique, la comparaison est toujours plus aisée que la mesure absolue. Nous reprenons donc la route avec de nouveaux points de référence et avec une curiosité d’autant plus grande : celle de découvrir d’autres univers culturels et scientifiques. Après un deuxième passage par le Mexique, nous nous envolerons bientôt pour Cuba. Nous essayerons de comprendre comment ce pays a pu se maintenir à la pointe de la recherche en sciences médicales malgré un embargo économique d’un peu plus d’un demi-siècle…

En attendant, n’hésitez pas à réagir, retrouver nos reportages et suivre notre avancée sur notre site Internet : sciencevagabonde.com.

Authors: Thibaud Sauvageon, Reporter indépendant, cofondateur de Science vagabonde, correspondant du laboratoire CREM, Université de Lorraine

Read more http://theconversation.com/mediation-scientifique-le-reve-americain-99372

Australia Today

10 Unmissable Attractions for first time visitors to Melbourne

News Company

Melbourne, the most fantastic city in Australia! If this is your first ever travel experience in Melbourne, well it is guaranteed that you are never going to forget it. The metropolitan hub has a lot to offer to its visors, both within the city and the outskirts. There are so many attractions tha...

Read more

Grass trees aren't a grass (and they're not trees)

John Patykowski, Plant ecologist, Deakin University

Xanthorrhoea have no real trunk – just tightly packed leaves. CC BY-SASign up to the Beating Around the Bush newsletter here, and suggest a plant we should cover at batb@theconversation.edu.au.Grass trees (genus Xanthorrhoea) look like they were imagined by Dr Seuss. An unmistakable tuft of wi...

Read more

Peter Grimes is a thrilling and moving staging of the great English opera

Trevor Jones, Lecturer in Musical Theatre, Griffith University

Stuart Skelton in the title role of Peter Grimes.Brisbane FestivalReview: Peter Grimes, Brisbane FestivalPeter Grimes, one of the centrepiece events of this year’s Brisbane Festival, is a remarkable collaboration between the festival, Opera Queensland, Philip Bacon AM, the Queensland Performin...

Read more

Michelle Grattan on strawberries, Sudmalis, schools, and the au pair affair

Michelle Grattan, Professorial Fellow, University of Canberra

Michelle Grattan speaks with University of Canberra Vice-Chancellor Deep Saini about the week in politics. They discuss rushed legislation on strawberry contamination, the Liberals continued women problem with Ann Sudmalis’ announcement she won’t recontest her seat, the government’...

Read more

Super. If Labor really wanted to help women in retirement, it would do something else

Brendan Coates, Fellow, Grattan Institute

Labor's plan to pay super to women on paid parental leave would barely boost their retirement incomes.ShutterstockWhen it comes to the gender gap in retirement incomes, symbolism appears to matter more than actually achieving something.Labor’s plan to add super contributions to government-fund...

Read more

Is it time for Australia to be more open about research involving animals?

Tyler Paytas, Research Fellow in Philosophy, Australian Catholic University

Most people never have the chance to see how animals live in laboratories.from www.shutterstock.com The use of animals in scientific research is a complex ethical issue, and these studies typically take place behind closed doors.But since 2012, more than 120 of Britain’s universities, research...

Read more

Holidays & Travel

Things to Do and See in Ballina, Australia

The intricate coastline of New South Wales is renowned for its sumptuous, decadent beaches, hidden resorts and secret camping spots. A long and slow ride down the winding highway that...

Guide to Travel Necessities for 2018

Sure, it sounds like quite an adventure to hit an open road with nothing but a one-way ticket and an open mind, but the harsh reality is – you won’t...

Top Sightseeing Spots in New Zealand

New Zealand is one of the most fascinating locations for anyone to visit in the world. After all, it’s a place with a variety of unique landscapes, but it isn’t...

Must-Pack Items for a Travel Blogging Boss

As a travel blogger, you get to see and explore so many wonderful destinations and meet various interesting people, but before you embark on a new adventure you need to...

Luxury Camping Adventures Around the World

Perhaps in direct response to the dominance of technology in the modern world, many travelers are feeling a strong draw towards nature. While some are able to fully embrace their...

Dredging works underway Plantation Island

Tourists and workers travelling to popular tourist destination Plantation Island, Fiji, are set to benefit from safer access when marine channel dredging is completed at the end of June 2018...

Top 5 Tips for Traveling With Dogs

Travelling with your dog can be thrilling, but sometimes it can turn into a real nuisance. Unless you know how to properly restrain the pooch, whether it’ll be able to...

Top Island Destinations for 2018

When we picture island destinations in our minds, we often imagine a tropical beach of white sand, a sun lounger laid out in the shade of a line of palm...

Why Car Rental Excess Insurance is a Smart Choice

Some car rental agencies include basic damage cover in the standard rental fee, with the option to add on liability reduction, or excess insurance. The addition of excess insurance normally...

Fashion & Beauty

Groom To Do List

Sorry Aussie Men, you no longer just pay for the alcohol, flowers and marriage license. Times have certainly changed. Wedding Expert shares what Australian Grooms are now expected to do before...

Simple Secrets To A More Confident Smile

We all know just how important first impressions are. After a handshake, what’s one of the first things people will notice about you? It’s your smile. A friendly smile is...

Improve Your Body Confidence and Feel Great

No matter how good you feel about yourself, sometimes you just can’t help but see a few little flaws that seem gigantic to you and make you feel self-conscious. Whether...

First-Timer Tips For Your First Lip Filler Appointment

Getting injectable lip fillers can be a quick and effective way to plump up your smile with minimal drama. They’re a cost-effective and safe way to boost the natural shape...

The Most Common Skin Conditions and How to Deal with Them

We often underestimate the importance of our skin, but as the largest organ in our body, and our primary layer of defense, it is constantly affected by many environmental factors...

Beach Babe Basics: Everything You Need to Look Stylish at the Beach

Summer is right around the corner, and this year, we all should make the best of it. Right now, it is not just about looking stylish on the streets, it...

HEALTH

Virectin Reviews and Results (LATEST) - Honest Review

Virectin is a potent, natural male enhancement supplement, recommended to all those who are interested in improving their sexual performance. According to the manufacturers, it can provide a positive effect...

How to Choose the Best Lasik Surgeon?? It’s as easy as it can get!

Whether you have had a vision problem since childhood, or you have developed one recently, eye surgeries are the answer to all your problems. It can be anything, ranging from...

Laser Liposuction: The Myths and Facts

Laser liposuction is a revolutionary new way to get rid of unwanted fat without the downtime experienced with traditional liposuction. This procedure offers a number of amazing benefits and is...

How To Show Your Elderly Relatives Love

At every stage of our lives, there’s one thing we truly need above all else: love. As our elderly parents, grandparents, or other relatives we care about grow older, it...

9 Ways to Recognize the Early Signs of Dementia

Dementia is a condition that is, unfortunately, very present among our elderly population. What makes this fact even worse is that, in spite of our best intentions and will to...

Co-Occurring Disorders and Overcoming Addiction

Co-occurring disorders, also known as dual diagnosis, refer to the combination of substance abuse and the presence of a mental disorder.  Many individuals who enter treatment for substance abuse are...

LIFE STYLE

Should You Repair Or Replace Your Air Conditioning Unit?

Whenever the summer arrives to the hilt and you feel that your air conditioning isn’t up to the mark, there is always one question that pops up into your mind...

6 Rug Trends That Will Boost Style and Comfort in Your Home

If you want to break up that boring and colorless look of your home, one of the easiest and quickest ways is to throw in a rug! Check out these...

Put your problems to rest with Antenna Genie

When the idea of television was first being tested, Darryl Zanuck of 20th Century Fox famously remarked that “no one would want to stare at a plywood box every night”...

Top 5 Design Trends in Commercial Interior

Commercial buildings include offices, restaurants, hotels, etc. and their design can play a crucial role in all the important aspects of a business such as brand reinforcement, customer engagement and...

Add a little colour to your move - and life!

How a little ‘colour’ and planning can take your Move, and make it a more enjoyable one Colour plays a huge role in our lives, it can take us up, or...

6 Simple Rules for Redesigning Your Kitchen

How do you feel about your kitchen? Well, if you feel like your home needs a bit of lifting up, one of the best and most effective places to start...

FOOD & DINING

Morning greens: the breakfast skincare regime

It’s safe to assume that most Aussies fail to eat enough greens. Although this was momentarily resolved with the rise and popularity of the green juice movement, the lack of...

Best Hidden Gem Hong Kong Restaurants

You finally find yourself enjoying the endless beauties of China and this fascinating city. In a place with so much variety, all your senses will be wide awake, and your...

JOHNNY DI FRANCESCO NAMED OFFICIAL AMBASSADOR OF EAT STREET MELBOURNE

Johnny Di Francesco, world champion pizzaiolo and owner of Melbourne’s Gradi Group of restaurants, is excited to announce he has been named official ambassador for Eat Street Melbourne 2018. As Ambassador...

The best Mother's Day gift EVER!

Whether it’s to celebrate a special occasion, or just wind down at the end of a long day, there’s nothing much better than pouring yourself a glass (or two…) of...

Sing for Your Supper at Chargrill Charlie’s

To celebrate the final curtain call of the Barden Bellas, Chargrill Charlie’s is giving you the chance to Sing for your Supper! Show off your best acapella vocals to win...

MAKE IT WINE TIME, ANY TIME

Whether it’s to celebrate a special occasion, or just wind down at the end of a long day, there’s nothing much better than pouring yourself a glass (or two…) of...